Další informace k systému hodnocení žáků.
autor: Petr Pospíšil
V předešlém čísle školního Newsletteru jsme vás informovali o nové stupnici hodnocení a obecně o systému hodnocení u nás ve škole. (klikněte zde pokud jste ještě nečetli)
Úpravy činíme jednak na základě zpětné vazby od rodičů kvůli srozumitelnosti hodnocení a jednak s ohledem na využití efektivních a moderních metod, které mohou pomoci žákům lépe se učit. Hodnocení u nás ve škole je tedy kombinací slovního hodnocení a známek. Nová stupnice hodnocení byla zavedena proto, abychom mohli lépe zachytit a podpořit pokrok jednotlivých žáků v učení. Nově zavedených šest stupňů pomůže učitelům i žákům jistě lépe a přesněji zaznamenat pokrok od postupného seznamování se s tématem či dovedností k jejich plnému osvojení. Níže uvedená tabulka zobrazuje kompletní škálu hodnocení pro celou školu a je doplněna i o smajlíky, které jsou používány v Y1 a Y2.
90% and up |
M+ |
Exceeding Mastery |
☺☺☺ |
70% and up |
M |
Mastering |
☺☺☺ |
50% and up |
D+ |
Developing Significantly |
☺☺ |
30% and up |
D |
Developing |
☺☺ |
10% and up |
B+ |
Beginning, & progressing |
☺ |
0% and up |
B |
Beginning |
☺ |
Průběžné reporty, které od nás obdržíte na konci termu, budou odpovídat spíše celkovému souhrnu výsledků žáka za daný term s využitím této stupnice hodnocení jako sumativního výsledku. Nicméně žáci jsou v průběhu termu průběžně hodnoceni pomocí tzv. formativního hodnocení, které obecně lépe napomáhá žákům dosahovat pokroku směrem k naplnění vzdělávacího cíle.
Formativní hodnocení se děje v rámci tematického celku v daném předmětu hlavně za účelem podpory učení.
V online homelogu se mohou objevit tři druhy formativního hodnoceni:
Q&A (questions & answers) - je to druh formativního hodnocení, kdy formou kladení otázek a odpovědí ověřujeme a rozvíjíme porozumění danému tématu;
QM (quality marking) - což je druh formativního hodnocení, kdy učitel důkladně zhodnotí hmatatelný výstup a poskytne důkladnější zpětnou vazbu;
O (observation) - toto je druh formativního hodnocení, kdy učitel může ohodnotit pozorováním, zdali si daný žák osvojil určitou dovednost, ale daný výstup či aktivita je spíše činnostního charakteru.
S ohledem na charakter formativního hodnocení nelze vždy dané výstupy hodnotit procentuálně, a proto v těchto případech v online homelogu budou uvedeny známky od B do M+, nikoliv procenta. Další dva druhy hodnocení, které se v homelogu mohou objevit, souvisejí se sumativním hodnocením, které se provádí vždy na konci tématu. V závislosti na délce tématu se jedná buď o krátkodobé (summative short) nebo dlouhodobější (summative long) hodnocení, jehož cílem je souhrnně ověřit porozumění celému tématu či cíli. Pro potřeby reportů mají však oba druhy sumativního hodnocení stejnou váhu. Veškeré hodnocení můžete pak průběžně sledovat v systému Online Home Log.
Nový nástroj pro vedení hodnocení tzv. Classroom monitor, který v tomto roce implementujeme, učitelé využívají především pro průběžný záznam formativního hodnocení žáků na prvním stupni. V rámci předmětů sdružených pod IPC jsou totiž definovány konkrétní jednotlivé a především praktické dovednosti, které se dlouhodobě sledují a rozvíjejí v rámci různých aktivit souvisejících s probíraným tématem.
Na konci druhého termu od nás obdržíte tzv. progress report, který bude prezentovat výsledky vašich dětí ve všech předmětech s využitím obou typů hodnocení. Na konci roku vás pak čekají závěrečné reporty, které kromě výsledků budou doplněny také o slovní hodnocení tak, abyste získali lepší obraz o výsledcích vašeho dítěte.
Závěrem, pokud vás zajímá průběžné hodnocení, požádejte kancelář školy o přístup do systému Online Home Log. Kontaktujte kolegyni Lenku: lenka.mikulicova@ischool.cz
Získá perfektní znalost anglického jazyka.
Vyroste z něj světoobčan se širokým rozhledem i mimo lokální témata.
V iSchool klademe důraz na rozvoj osobnosti.
Rozvíjíme dovednosti dětí, nejen memorování.
Máme individuální přístup a schopnost motivovat ke zlepšování.
Vaše dítě se bude do školy konečně těšit.
Nekupujete si úspěch, platíte za to, že škola důrazně sleduje cíl dobře vzdělat vaše děti a dokáže je motivovat k vyššímu výkonu.
Nejsme výběrová škola. Věříme, že každý může být úspěšný.
Jolly Phonics je poutavá metoda, jak děti učit dovednostem, které předcházejí výuce čtení a psaní pomocí hláskování. Phonics vyučuje zvuky – hlásky písmen, a ne jejich jména, jak se v AJ rozlišuje. Protože jsou to právě hlásky písmen, které jsou důležité pro čtení a psaní. Tento způsob je obdoba genetické metody výuky čtení a psaní v ČJ. Děti se učí z písmen skládat slova a slova rozkládat na písmena (s-u-n). Nabídka činností pro osvojování si hlásek je dětem nabízena systematickým způsobem a děti mají možnost rozvíjet si další dovednosti potřebné k pozdějšímu čtení a psaní. Program Jolly Phonics dětem nabízí poutavou a zábavnou vzdělávací nabídku plnou písniček, příběhů, her, pohybu provázenou oblíbenými maňásky. Podrobnější informace o Jolly Phonics najdetezde.
ORT je program, který pomáhá dětem osvojovat si počátky předčtenářských dovedností od věku 4 let. Tento program je velmi populární a je používán většinou britských a zahraničních mateřských a základních škol. Biff, Chip, Kipper a Floppy jsou oblíbené postavy z poutavých knížek a ilustrací, které velmi dobře zaujmou dětskou představivost a zájem a pomohou jim v rozvoji předčtenářských dovedností. ORT je skvělý způsob jak dále procvičovat a rozvíjet znalosti, které si již děti osvojily pomoci programu Jolly Phonics..
Cambridge Primary ENGLISH podporuje přístup, kdy centrem vzdělávacího procesu není učitel, nýbrž samotný žák. Tímto vzdělávací program přirozeně rozvíjí sebevědomí, kreativitu a intelektuální zapojení žáků do svého vzdělávání. Žáci si osvojují jazykové dovednosti, které následně ihned aplikují při psaní textů pro různé účely a publikum, pro každodenní situace a pro vlastní studium.
Angličtina se u nás učí jako první jazyk. Žáci, kteří s angličtinou teprve začínají nebo potřebují více podpory jsou zařazeni do intenzivního programu 'angličtina jako druhý jazyk' neboli ESL
Více o Cambridge Primary AngličtiněCambridge Primary MATEMATIKA se zaměřuje na matematické principy, vzory, systém, funkce a vztahy, aby žáci mohli uplatnit své matematické znalosti a rozvíjet ucelené porozumění předmětu. Sama znalost malé násobilky bez aplikace do konkrétních problémů a rozvíjení dalších dovedností jak matematické problémy řešit je pro žáky zbytečná - v naší škole klademe důraz na to, aby děti věděli proč se něco učí a jak určitou znalost a dovednost použít.
Více o Cambridge Primary MatematiceTento předmět rozvíjí dovednosti výzkumu, analýzy, hodnocení, reflexe, spolupráce a komunikace. Zaměřujeme se na rozvoj přenositelných dovedností žáků, které budou nezbytné pro úspěch v dalších předmětech, ve vysokoškolském studiu i v pracovním životě. Žáci pracují na "výzvách" v průběhu celého roku.
Ty mohou mimo jiné zahrnovat témata jako například:
Pro podrobné informace o každém předměty prosím navštivte stránky Cambridge International.