Jste to, co jíte
autor: Eva Pluskalová
O důležitosti kvalitní stravy pro zdraví člověka a dětí obzvlášť není pochyb. Naši celkovou vitalitu však neovlivňuje pouze strava, ale také pohyb a pozitivní myšlení. Na tyto oblasti se u nás ve škole klade velký důraz. Dnes se podíváme podrobněji na oblast stravování.
Od dubna roku 2016 je naším dodavatelem svačin a obědů olomoucká společnost Freshnack, kterou škola ve spolupráci s rodiči a dětmi vybrala ze tří kandidátů. Freshnack zaručuje kvalitu používaných surovin, nabízí stravu i dětem s výživovým omezením a ulehčuje tak práci nejednomu rodiči. Jedinečnost Freshnacku tkví v tom, že nepoužívá bílou mouku, bílý cukr, margaríny, tavené sýry apod. Místní výrobce mouky mele mouku pro Freshnack, a to přirozeně bezlepkovou čirokovou, která bývá doplněna o mouku jáhlovou, pohankovou, kukuřičnou nebo rýžovou. Také bílý cukr je nahrazován přírodním nerafinovaným hnědým cukrem. Celkový koncept a filozofie firmy jsou zaměřeny na zdravé a kvalitní zpracování stravy pro naše děti.
Postupem času se však ukázalo, že děti se zdravou stravou tolik spokojené nejsou, proto začala společnost Freshnack hledat cesty, jak jim vyhovět a zároveň zachovat svoji filozofii. Jelikož škola reaguje na podněty žáků a jejich rodičů, rozhodli jsme se společně s managementem společnosti Freshnack monitorovat spokojenost našich strávníků prostřednictvím zařízení HappyOrNot s cílem oblibu obědů zvýšit. Všichni strávníci hodnotí svůj zážitek z oběda pomocí čtyř smajlíků, a to od nejspokojenějšího až po nespokojeného.
Dosud jsme shromáždili řadu údajů, které nám poskytly informace nejen o oblíbenosti a neoblíbenosti některých pokrmů, ale také o tom, jak hlasují různé věkové skupiny žáků. Zjistili jsme například, že ve středu a v pátek dětem jídla chutnají méně než v jiných dnech a že nejkritičtější strávníci chodí na oběd kolem 12. hodiny.
Doposud nejhůře hodnoceným obědem bylo jáhlové rizoto a jako druhá volba smažený celer v pátek 30.11., kdy index spokojenosti klesl až na 26 %. Naopak 29.11. nám na celých 80 % chutnaly boloňské špagety a zapékaný bulgur s aljašskou treskou.
Výsledky monitoringu jsou poskytovatelem stravy denně vyhodnocovány a reportovány vedení školy, které velmi pečlivě sleduje indexy spokojenosti, který se v současnosti pohybuje okolo 63 %. Z celkových výsledků pak vyplývá, že Freshnacku hodnocení snižují např. některé druhy ryb, přílohy jako bulgur, kuskus, jáhly, pohanka a hlíva ústřičná. Freshnack na základě apelací rodičů a na základě výsledků HappyOrNot zařadil do jídelníčku od nového roku více klasických receptur oproti velmi zdravým. Klasické receptury ale upravil do zdravější formy a např. omáčky zahušťuje přirozeně bezlepkovými moukami, nevaří z polotovarů ani z předem připravených brambor.
Management Freshnacku nám přislíbil, že se pokusí zvýšit index spokojenosti strávníků alespoň k hranici 70 %. Dosažení této úrovně je možné, pokud se podaří eliminovat propady z extrémně zdravých jídel a zvýšit četnost zařazování jídel, která dosahovala u dětí vysoké oblíbenosti.
Sledování spokojenosti bude pokračovat v průběhu tohoto trimestru, na jehož konci budou výsledky vyhodnoceny a budou součástí rozhodnutí, zda budeme ve spolupráci s Freshnackem pokračovat, nebo ne. V každém případě přizveme ke spolupráci rodiče a zapojíme i samotné žáky. Věřím, že se Freshnacku podaří index spokojenosti zlepšit, protože přechod k jinému dodavateli kvalitní a pro děti vhodné stravy by mohl znamenat větší finanční zátěž pro rodiče. Freshnack je bezkonkurenčně nejlevnější v této oblasti a management společnosti je otevřen novým nápadům. Pokud tedy máte nějaký návrh na jídlo, které by mohlo dětem chutnat a zároveň bylo zdravé, neváhejte jej společnosti Freshnack zaslat na info@freshnack.cz . Za spolupráci předem děkujeme.
Získá perfektní znalost anglického jazyka.
Vyroste z něj světoobčan se širokým rozhledem i mimo lokální témata.
V iSchool klademe důraz na rozvoj osobnosti.
Rozvíjíme dovednosti dětí, nejen memorování.
Máme individuální přístup a schopnost motivovat ke zlepšování.
Vaše dítě se bude do školy konečně těšit.
Nekupujete si úspěch, platíte za to, že škola důrazně sleduje cíl dobře vzdělat vaše děti a dokáže je motivovat k vyššímu výkonu.
Nejsme výběrová škola. Věříme, že každý může být úspěšný.
Jolly Phonics je poutavá metoda, jak děti učit dovednostem, které předcházejí výuce čtení a psaní pomocí hláskování. Phonics vyučuje zvuky – hlásky písmen, a ne jejich jména, jak se v AJ rozlišuje. Protože jsou to právě hlásky písmen, které jsou důležité pro čtení a psaní. Tento způsob je obdoba genetické metody výuky čtení a psaní v ČJ. Děti se učí z písmen skládat slova a slova rozkládat na písmena (s-u-n). Nabídka činností pro osvojování si hlásek je dětem nabízena systematickým způsobem a děti mají možnost rozvíjet si další dovednosti potřebné k pozdějšímu čtení a psaní. Program Jolly Phonics dětem nabízí poutavou a zábavnou vzdělávací nabídku plnou písniček, příběhů, her, pohybu provázenou oblíbenými maňásky. Podrobnější informace o Jolly Phonics najdetezde.
ORT je program, který pomáhá dětem osvojovat si počátky předčtenářských dovedností od věku 4 let. Tento program je velmi populární a je používán většinou britských a zahraničních mateřských a základních škol. Biff, Chip, Kipper a Floppy jsou oblíbené postavy z poutavých knížek a ilustrací, které velmi dobře zaujmou dětskou představivost a zájem a pomohou jim v rozvoji předčtenářských dovedností. ORT je skvělý způsob jak dále procvičovat a rozvíjet znalosti, které si již děti osvojily pomoci programu Jolly Phonics..
Cambridge Primary ENGLISH podporuje přístup, kdy centrem vzdělávacího procesu není učitel, nýbrž samotný žák. Tímto vzdělávací program přirozeně rozvíjí sebevědomí, kreativitu a intelektuální zapojení žáků do svého vzdělávání. Žáci si osvojují jazykové dovednosti, které následně ihned aplikují při psaní textů pro různé účely a publikum, pro každodenní situace a pro vlastní studium.
Angličtina se u nás učí jako první jazyk. Žáci, kteří s angličtinou teprve začínají nebo potřebují více podpory jsou zařazeni do intenzivního programu 'angličtina jako druhý jazyk' neboli ESL
Více o Cambridge Primary AngličtiněCambridge Primary MATEMATIKA se zaměřuje na matematické principy, vzory, systém, funkce a vztahy, aby žáci mohli uplatnit své matematické znalosti a rozvíjet ucelené porozumění předmětu. Sama znalost malé násobilky bez aplikace do konkrétních problémů a rozvíjení dalších dovedností jak matematické problémy řešit je pro žáky zbytečná - v naší škole klademe důraz na to, aby děti věděli proč se něco učí a jak určitou znalost a dovednost použít.
Více o Cambridge Primary MatematiceTento předmět rozvíjí dovednosti výzkumu, analýzy, hodnocení, reflexe, spolupráce a komunikace. Zaměřujeme se na rozvoj přenositelných dovedností žáků, které budou nezbytné pro úspěch v dalších předmětech, ve vysokoškolském studiu i v pracovním životě. Žáci pracují na "výzvách" v průběhu celého roku.
Ty mohou mimo jiné zahrnovat témata jako například:
Pro podrobné informace o každém předměty prosím navštivte stránky Cambridge International.